• Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz

    Pensyarah Kanan, Program Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.

  • Tempat Pertama Blog Pendidikan Terbaik Peringkat Kebangsaan

    Genap 10 tahun kewujudan Blog DrHasanah.com, ia telah mendapat Tempat Pertama (Kategori Terbuka) dalam Pertandingan Blog Pendidikan Peringkat Kebangsaan pada tahun 2015.

  • Bidang dan Minat

    Bidang zakat, syariah, e-pembelajaran dan teknologi dakwah. Minatnya banyaaakkkkk...

  • Ingatlah pesanan Allah swt...

    Maka di antara manusia ada orang yang berdoa, “Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia (semata-mata)”, maka tiadalah baginya bahagian (yang menyenangkan) di akhirat”. (Al-Quran, Surah Al Baqarah, Ayat 200)

Ya Allah, dari-Mu kami datang, kepada-Mu kami kembali


Arwah Ustaz Rosdi bersama sebahagian anak-anak. Tenang sehari sebelum pembedahan | Lagi gambar arwah

Seperti tak percaya melihat insan di hadapan saya terbujur kaku. Berkali-kali saya bertanya doktor yang bertugas untuk mencari kepastian walaupun jelas tubuh itu telah sejuk beku. Semuanya berlaku begitu pantas.

Saya kehilangan suami tercinta sehari sebelum Aidil Adha, iaitu jam 12 tmalam 19 Disember 2007. Tiada kalimah yang dapat digambarkan pabila melihat insan yang menjadi tempat bermanja tiba-tiba sahaja enggan bergerak. Akhirnya perkara yang sangat saya takuti sejak dua tahun lalu menjadi kenyataan.
Share:

Tukar! Tukar!

Salam raya, salam ketupat dan rendang buat semua.

Entah apalah aura hari ini. Tiba-tiba je rasa nak restructure balik segala website yang saya mantain. Sebenarnya, ada 4 website yang saya bangunkan.
1. www.drhasanah.com
2. www.rosdi.net
3. www.uruspusaka.com
4. www.baruuuuuuuuuuu punya website
Share:

Peningkatan Jati Diri Melalui Penghayatan Fardhu Ain

Klik di sini & allow pop-up

Melihat semangat siswi UniKL MSI dalam dewan petang itu membuatkan saya terkedu seketika. Saya cuba menilai, apakah yang mereka mahu dari ceramah petang ini. Mereka bukan tidak tahu apa yang ingin diberitahu, hanya mungkin keseronokan berkinja di alam 'remaja tua' itulah yang kadangkala menguji mereka ketika menghayati ibadah yang telah difardhukan. Pun begitu, tak mungkin semuanya begitu.

Ala kulli hal, tahniah buat penganjur yang tidak mensia-siakan waktu senggang di bulan Ramadhan ini untuk mengisi rohani para siswi dan meningkatkan motivasi mereka.
Share:

Konvokesyen Universiti Malaya

Setahun mengidam, akhirnya, hari ini sampai juga hajat berkonvo di UM. Syukur Alhamdulillah... Sebenarnya, tahun lepas, tesis saya disahkan dan diluluskan hanya seminggu selepas konvo. Melepaslah nak merasa konvo tahun tu. Kini, selepas setahun kerja, barulah hajat tercapai...
Tahniah untuk diri sendiri, hih, hih...
Gambar? err... nantilah...
Share:

Sambutan 50 Tahun Kemerdekaan Malaysia peringkat Taman Bertam Permai

Merdeka!!!
Baru dua hari selesai bersilat dengan Seminar Tokoh-tokoh Hadith, tiba pula program lain yang turut menuntut komitmen. Bezanya, seminar tempohari adalah peringkat kebangsaan manakala sambutan kemerdekaan ini ialah peringkat taman. Bagaimanapun, kedua-duanya perlu dijana dengan sebaiknya.

Sambutan kali ini berbeza dengan tahun-tahun sebelumnya. Kami, jawatankuasa baru dengan penuh kesyukuran telah berjaya memberikan input berbeza apabila memasukkan program kesihatan dalam sambutan kali ini. Dengan bantuan orang kuat persatuan, Dr Zah yang turut menjadi orang kuat IPPT, USM, urusan program kesihatan dapat dilaksanakan dengan mudah.

Pada asalnya, hanya tiga aktiviti kesihatan yang dirancang, iaitu: pemeriksaan kesihatan percuma, demo penjagaan gigi untuk kanak-kanak dan ceramah tentang kanser payu dara untuk wanita. Bagaimanapun,
Share:

Ahh.... lega!

Syukur, Alhamdulillah...

Akhirnya seminar ni berakhir jua. Banyak manfaat dan pengajaran yang diperolehi terutamanya untuk kami, urusetia program. Diharapkan para peserta juga akan dapat memperolehi banyak manfaat dan peningkatan ilmu.

Hari ni, dah macam orang tak cukup makan. Lembik memanjang. Letih semalam tak habis lagi... tugas lain pula datang bergolek tak berhenti-henti.

Ya Allah, berikanlah kekuatan buat hamba-Mu ini.

Lepas seminar ni...
Share:

Seminar Tokoh-tokoh Hadis Pasca Kurun ke-13 Hijrah: Kesarjanaan dan Sumbangan

Akhirnya, hari seminar pun tiba. Penat lelah berbulan lamanya diuji pula pada hari ini. Tak tahulah apa pandangan peserta yang datang dari pelusuk dunia. Tapi, bagi kami, inilah yang terdaya kami lakukan.

Pagi tadi, Syeikh Salim al-Hilali dari Jordan datang untuk memberikan ucaputama. Banyak persoalan yang ditimbulkan. Esok beliau akan memberikan satu pembentangan pula. Ada satu soalan yang saya akan kemukakan. Tunggulah....

Petang, Ustaz Rosdi membentangkan kertas kerja bertajuk: Sumbangan al-Qaradawi dalam Pentafsiran Hadis Asnaf Zakat: Kajian ke atas Buku Fiqh al-Zakah. Kertas kerja ini mengemukakan hasil kajian awal kami tentang pemikiran baru dan juga pemikiran yang agak asing tentang pentafsiran asnaf zakat yang dikemukakan oleh al-Qaradawi. Idea-idea yang dibentangkan ialah yang mempunyai kaitan dengan pemahaman beliau ke atas hadis. Ringkasnya, ada 4 isu yang dibentangkan pada petang ini, iaitu:
1) bantuan saraan perkahwinan untuk fakir dan miskin
2) amil wanita
3) mualaf bukan Islam
4) bantuan untuk mangsa bencana alam

Sebenarnya, kertas ini ditulis secara bersama dengan saya, tapi, sajalah... malas nak bentang sebab banyak sangat benda yang masuk dalam kepala. Dengan selamba, saya duduk kat meja peserta dan buat-buat sibuk ambil gambar Ustaz! :)

Lepas pembentangan, macam biasalah, soalan yang dikemukakan untuk kami sentiasa lebih banyak daripada yang dikemukakan untuk pembentang lain. Nampaknya, ramai yang berminat dengan pemikiran baru yang dibawa oleh al-Qaradawi dalam bab zakat.

Lebih mengejutkan, selepas itu, wakil media datang bertemu saya dan... hih.. hih... tak payah cakaplah!
Share:

Konvokesyen USM 2007

Selamat Bergraduat!

Sejambak tahniah buat semua graduan USM yang akan menyambut konvokesyen mulai esok. Semoga kejayaan ini akan dijadikan pencetus kejayaan yang lebih besar dan hebat buat anak bangsa dan tamadun negara.

Tahniah!
Share:

Warkah tak diundang....

Ini bukan kali pertama. Sudah bebapa kali saya diajukan persoalan yang semacam ini.
Setiap kali warkah seperti ini mengetuk peti mail saya, pasti nafas saya akan terhenti seketika. Apa yang telah berlaku dengan generasi yang bakal menggantikan kita suatu masa nanti?

Fikirkanlah…

Assalamualaikum Dr..saya xxxxxxxxxxxx. ingin mengajukan masalah saya kepada Dr..sekiranya seseorang pelajar telah terlibat dengan zina tetapi mahu bertaubat dan mengubah cara hidupnya.namun,desakan hawa nafsu tidak dapat dikawal.ingin berkahwin tetapi kedua belah keluarga belum bersetuju kerana si lelaki masih belajar.ingin menceritakan perkara sebenar yang telah berlaku, takut keluarga terkejut dan memandang serong.jadi, bagaimana yang harus dilakukan agar dosa-dosa besar tersebut dapat ditinggalkan.pasangan tersebut saling menyayangi. adakah patut berkahwin secara sembunyi-sembunyi bagi mengelakkan berulangnya dosa-dosa besar tersebut?atau menceritakan kepada ibu bapa tentang perkara tersebut?dosa-dosa tersebut menyebabkannya tertagih untuk melakukannya kembali
Share:

Gangguan Teknikal

Hari ini dan untuk beberapa hari akan datang, terdapat beberapa kerja teknikal yang terpaksa dilakukan. Oleh yang demikian, mungkin terdapat kejadian misteri yang akan berlaku. Harap dapat bersabar.
Terima kasih
Share:

Seminar Terkini di USM

Seminar Tokoh-tokoh Hadith Pasca Kurun ke-13 Hijrah: Kesarjanaan dan Sumbangan akan berlangsung tidak lama lagi. Beberapa maklumat terkini telah dimasukkan dalam laman web rasmi seminar iaitu di www.usm.my/hadith/ .

Jika anda berminat untuk menyertai seminar tersebut, sila daftar segera secara online dan buat pembayaran yuran dengan segera. Memandangkan tarikh tutup pendaftaran ialah pada penghujung bulan ini dan kami juga baru sahaja melakukan promosi 'agak' besar-besaran, maka jumlah kerusi kosong yang ada tinggal sedikit sahaja lagi. Oleh yang demikian, saya sangat berharap agar pengunjung blog saya menggunakan peluang yang ada untuk menambah ilmu dalam seminar yang akan diadakan sebelum kehadiran Ramadan yang mulia.

Lawati: www.usm.my/hadith/ .
Webmaster seminar: saya :)
Share:

"Nak kawin? Umur adik ni berapa tahun?"

Hah! hah! Ramai yang nak kawin, tapi tak menyangka mereka perlu tengok balik surat beranak dan congak umur mereka berapa tahun sekarang!

blues

Tahukah anda bahawa jika anda tidak cukup umur, anda tidak boleh berkahwin?

Sebenarnya, kalau dilihat secara kasar dalam pandangan lama tentang umur minimum untuk kawin, tidak had umur minimum untuk tujuan tersebut. Tetapi
Share:

Apa ada pada sekufu?

cincin.jpg

"Siapa itu Kasim Selamat? Loyar? Majisterit?"
"Ahli muzik, mak..."
"Pantang keturunan aku ahli muzik!"

Dialog ini mungkin jarang kita dengar dalam kalangan masyarakat hari ini. Tetapi, tempiasnya dapat dirasakan terutamanya apabila ada rombongan membawa sireh pinang dan cincin sebentuk. Soalan yang sering ditanya kepada kepala rombongan... "dia kerja apa? kat mana?" dll.

Jarang yang 'berani' bertanya... "dia tahu sembahyang tak? puasa pernah tinggal? dah berapa kali khatam al-Quran?" dll. Percayalah, kalau ini yang ditanya, pasti merah padam anggota rombongan yang masuk meminang. Silap hari bulan, terus angkat punggung kerana menganggap soalan itu 'menghina' (???) si teruna.
Share:

Ting tong

Aduhai badan, banyaknya kerja nak kena buat. Banyak betul cabaran jadi pensyarah di USM ni. Baru je lepas kursus Pengajaran dan Pembelajaran 2 minggu, esok kena masuk Kursus Induksi pulak. 2 minggu lagi! Dalam masa yang sama, banyak kertas kerja, proposal, artikel, persediaan pengajaran dan lain-lain yang kena buat. Meeting lagi. Dah la hubby out-station manjang. Yang comel-comel keliling pinggang ni pulak, macam-macam kerenahnya. Aduhai badan.....
Share:

"...barangsiapa yang belum mampu (berkahwin) maka..."

Gelora jiwa, lebih dahsyat dari tsunami!

Assalamualaikum,

Kembali kepada janji saya untuk menumpukan artikel tentang perkahwinan.

***********

Apabila kita membuka kitab-kitab tentang perkahwinan, antara perkara awal yang sering disebut ialah kebaikan berkahwin, dalil-dalil yang menggalakkan perkahwinan dan sebagainya. Orang yang memang teringin nak kahwin tak perlu diajar tentang kenapa dia perlu kahwin. Kalau tak disuruh pun, dia akan kahwin juga.

Tetapi, kita jarang disajikan dengan PENAWAR untuk orang yang dah 'tak tahan' nak kahwin tetapi menghadapi masalah duit, jodoh, keluarga dan lain-lain lagi.

Sabda Rasulullah s.a.w. maksudnya:
Hai orang-orang muda, sesiapa di antara kamu yang mampu berkahwin maka hendaklah dia berkahwin kerana ia (iaitu perkahwinan) itu dapat mengawal mata dan kemaluan. Barangsiapa yang tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa kerana ia (iaitu puasa) akan menjadi penjaga baginya.

Berulang kali saya membaca dan menghayati hadis ini. Terdetik di hati, "begitu indah Islam yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. kerana agama yang selari dengan fitrah manusia ini, agama yang memahami kehendak naluri nafsani, agama yang tahu hikmah yang tersirat di sebalik hakikat, apabila berbicara tentang berkahwin, disuanya dahulu penawar untuk insan-insan seperti ini."

Hakikat berpuasa bukanlah sekadar berlapar dahaga, malah lebih jauh lagi, ialah mengawal hati, akal, anggota fizikal dan juga segala pancaindera daripada melakukan maksiat. Ia secara tidak langsung dapat menggerakkan jiwa supaya tenang menghayati hakikat kejadian kita di muka bumi ini.

Siapa yang lebih perlu berpuasa?

Kalau kita lihat di mana-mana sekalipun, golongan wanita paling 'rajin' berpuasa. Di asrama-asrama sekolah, kolej dan universiti sebagai contoh, setiap petang Isnin dan Khamis, pasti ada sahaja muslimah yang kekalutan membeli nasi bungkus untuk dimakan semasa berbuka. Situasi yang sama jarang berlaku di asrama lelaki. Mungkin kerana mereka tidak perlu 'qodho', maka berpuasa di luar bulan Ramadhan bukanlah amalan mereka.

Kalau melihat dari banyak aspek, sepatutnya, suasana di asrama lelaki lebih meriah daripada asrama perempuan. Berbanding dengan perempuan, runtunan nafsani lelaki untuk berkahwin jauh lebih tinggi. Hal ini ialah hakikat yang tak perlu disangkal lagi dan kita perlu terimanya secara terbuka. Oleh yang demikian, budaya berpuasa perlu dipupuk di asrama lelaki untuk memelihara minda mereka supaya lebih jernih dan murni.

Dalam masa yang sama, berpuasa tidak boleh disempitkan kepada masalah runtunan dalaman semata-mata. Kita harus melihatnya secara terbuka sebagai satu ibadah yang dituntut untuk dilakukan sepanjang tahun. Hanya dalam konteks berhadapan dengan masalah kewangan dan sebagainya yang menyebabkan tarikh perkahwinan ditangguhkan maka berpuasa ialah penawarnya.
Share:

Cuci mata, cuci hati

.



Rehatkan sikit minda. Lihat: website my beloved one. Baru diubahsuai. Ganti frontpage lama yang membosankan.


Ahh... lega sikit mata, insaf pula di hati...





.
Share:

Aku mahu kaya! Peduli apa aku dengan orang lain!!!

Berapa juta wang rakyat Malaysia yang dah hangus?


Maklumat yang diambil dari alexa.com menunjukkan bahawa hanya rakyat Malaysia yang begitu teruja dengan program yang ditawarkan oleh laman web em-pay dan banyak lagi laman buat duit cara mudah ala piramid.

Satu contoh testimoni yang mampu menggoyahkan prinsip hidup manusia.
Share:

Aku mahu kaya!!!

Lama dulu, rakyat Malaysia tidak ambil pusing tentang internet kecuali untuk melihat berita, chatting dan bermain online game secara percuma. Tetapi apabila muncul cerita bagaimana orang menjadi jutawan internet seperti Dr. Irfan Khairi, mata kita pun ikut bersinar sama. Perasaan 'tergedik-gedik' untuk turut menjadi jutawan tak boleh disembunyikan lagi.

glossy-warning-button.jpg
"Aku mahu kaya!", kata Leman selepas terbaca testimoni dalam laman em- pay.
"Aku pun! Kau tengok ni, ab fund, swiss cash, arab fund, ada macam-macam lagi ni!", Ruslan menyampuk. Suasana dalam Cyber Cafe jadi panas seketika.
"Ah, leceh lah. Nak kena ada duit untuk melabur. Aku mana ada duit", keluh Murad.
"Aku ingat, kau buat website, buat program Sumbangan Ikhlas, minta bantuan orang ramai. Rakyat Malaysia kan suka bersedekah." Sampuk Leman.
Share:

Pelaburan saham melalui Internet haram “ Majlis Fatwa

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0413&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_02.htm

Oleh NOR AZIAH JAAFAR, RUHAIDINI ABD KADIR dan RAMLI ABDUL KARIM

KUALA LUMPUR 12 April “ Ketika wujud gelombang besar penyertaan orang ramai dalam skim-skim pelaburan Internet yang menjanjikan pulangan berlipat ganda, aktiviti itu hari ini difatwakan sebagai haram di sisi Islam.

Keputusan Mesyuarat Majlis Fatwa Kebangsaan Ke-77 di Kuala Terengganu itu sudah pasti memberi kesan kepada aktiviti pelaburan melibatkan tidak kurang 500,000 orang Islam termasuk golongan kenamaan dan profesional berpangkat Tan Sri dan Datuk.
Share:

Hmmmmm....

Dipetik dari laman web Bernama: http://www.bernama.com.my/bernama/v3/bm/news.php?id=255053

04 April, 2007 21:53 PM

Jambatan Pulau Pinang Sesak Teruk Gara-gara Panggilan Bom


PULAU PINANG, 4 April (Bernama) -- Jambatan Pulau Pinang mengalami kesesakan lalu lintas yang teruk selama lebih dua jam mulai 4.45 petang ini berikutan tindakan polis menutup laluan bagi kedua-dua arah di jambatan itu ekoran satu panggilan bom yang diterima petang ini.

Ketua Polis Daerah Timur Laut ACP Azam Abdul Hamid berkata jambatan itu ditutup mulai pukul 4.45 petang ini bagi membolehkan unit pengesan bom membuat pemeriksaan dan untuk mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini terhadap pengguna jambatan itu.

Beliau berkata polis bertindak menutup jambatan itu sejurus selepas menerima panggilan bom itu.

Hasil pemeriksaan, polis menemui sebatang paip sepanjang 30.48 sentimeter di Km38 laluan Butterworth menghala ke Pulau Pinang, katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Unit pengesan bom kemudian meletupkan batang paip berkenaan di tempat kejadian pada kira-kira 6.30 petang.

Jambatan itu dibuka semula pada kira-kira pukul 7 petang setelah polis memastikan bahawa keadaan kembali selamat.

-- BERNAMA

(betul ke batang paip tu berisi bom?)
Share:

Kenapa ya pak polisi?

Tersangkut lagi di pejabat!

Inilah cabaran hidup di sebuah pulau. Setiap kali timbul masalah di jambatan Pulau Pinang yang indah itu, maka setiap kali itu jugalah saya tersangkut di kerusi ini.

Entah apa lah puncanya. Kedua-dua hala ditutup.

Seorang rakan membuat andaian. "Pagi tadi masa akak lalu, nampak diorang dah susun-susun penghadang kat tepi jambatan. Agaknya, ni pasal nak lebarkan jambatan kot!", begitu yakin cik kak tu. Dulu dia pernah bercita-cita nak jadi spekulator agaknya
Share:

Kau kurindu walau wajahmu tak tergambar di mata hati. Kuharap syafaatmu, mungkinkah diri ini layak bertamu di sisi?

Entah kenapa, jemari ini seakan beku bila dilabuhkan di atas hamparan kekunci ahruf. Sebulan rupanya, tiada perkhabaran yang dapat dilayangkan ke mata dunia. Hambatan tugas, antara akademik, keluarga, melayan ragam manusia dan entah apa lagi tidak pernah putus datang dan pergi, tidak mengizinkan hamba yang kerdil ini daripada rancak menilik mengelek wacana piksel ini.


Sejenak, saya terfikir, di keriuhan umat Islam berkeliling berzikir berselawat... sempena maulid Rasulullah s.a.w., sudah berapa lamakah sebenarnya peristiwa maulid itu berlaku? 1428 tahun? Mungkinkah? Tidak! Itu angka peristiwa hijrah Rasulullah s.a.w. yang membuka sinar baru daulah Islamiyyah di kota Yathrib (Madinah). 1441 tahun? Tidak! Itu baru fasa permulaan sinar agama wahyu yang suci. Jadi bilakah peristiwa kenabian itu berlaku?
Share:

Jom berseminar

Assalamualaikum,

Lamanya tak menceceh kat sini.
Mintak maaf semua ya. Minggu ni kepala dingdong. Entah kenapa, semua benda dia punya dateline minggu ni. Kecelaruan minda dibuatnya.
Proposal YADIM (done), proposal FRGS (sempat ke hantar esok?), meeting (done), mana nak prepare ngajar lagi (esok ada dua kelas). Dah lah bilik asyik kena ketuk je, sebab ngada-ngada letak dateline untuk student hantar tugasan munakahat hari ni jugak. Tu atas kabinet ada beratus kertas kerja student nak kena semak (tolong semak boleh?). Student SHE lagi (cepat sikit ya). Artikel untuk jurnal MSI (done). Melayan emel yang tanya macam-macam soalan dunia lagi (tanyalah, sementara bumi senget sebelah je. Kalau bumi dah terbalik karang, mesti lah tak boleh tanya sebab kabel jalur lebar dasar laut rosak!). Kerja-kerja persatuan penduduk lah... (jawatan baru! adoi, pening.. pening.... sabtu ni meeting. Surat jemputan mesyuarat nak kena edar petang ni jgak.). Website seminar, brosur, promosi seminar dan entah apa-apa lagi....
Now I know..... bukan senang ghupenye kerja pensyarah ni.... ;)

****************************************************************
SEMINAR KEBANGSAAN
TOKOH-TOKOH HADITH PASCA KURUN KE-13 HIJRAH: KESARJANAAN DAN SUMBANGAN

****************************************************************

Okay, semua dijemput hadir. But hih! hih! It's not fReE! Alah, yuran murah je. Boleh cek maklumat lanjut dalam:

http://www.usm.my/hadith

Penyertaan sebagai pembentang kertas kerja juga sangat dialu-alukan


Laman web ni saya yang buat. Ubah suai design yang diambil fReEly kat internet. Boleh daftar online. Tq staf PPKT, tolong setup pendaftaran online tu.

Brosur pun saya yang buat, main godam Photoshop CS dan Paint Shop Pro. Lihat dalam: Brosur seminar hadith.
Kalau baik hati, sila print dan tampal lah kat mana sahaja kat dunia ni ;) ... terima kasih jika sudi berbuat demikian!

Ni pula poster untuk seminar. Main conteng je guna Photosohop CS. Klik di sini!


Any comment? Mesti banyak, coz bangunkan website dan design mendesign bukan bidang saya.
Komen lah. Conteng-conteng je kat sini! TQ :-)
Share:

Yes!!!!

Alhamdulillah....

Setelah berpening kepala dengan entah apa-apa makhluk pickcell ni, akhirnya saya berjaya jugak setup portal e-learning ke tahap yang boleh diguna pakai!!!  :)

 So, my dearest student yang ambil HIS 224: Institusi Kekeluargaan Islam, sila klik logo entering Ijazah Pertama di sebelah kanan blog ni dan anda akan dibawa ke my e-learning portal.

Kemudian, anda boleh masukkan nombor matrik dalam ruangan username dan juga password.

Jangan lupa TUKAR PASSWORD sebelum maklumat logon anda dihijack oleh makhluk halus.

Kemudian klik pada subjek kesayangan anda, and.......... buat apa yang anda suka!

Nak tengok markah exam minggu lepas?  boleh..... (berapalah agaknya....?)

Nak test-drive kebijaksanaan anda dalam bidang ni, hmmmm.... of course boleh. Just klik pada Kuiz 1. Anda diberikan masa 1 minit untuk menyelesaikan kuiz tersebut!!!! (zalimnya ustazah ni!! :( ) Wops! jangan kata saya zalim, sebab markah kuiz tersebut langsung tak diambil kira. (hmmm... ustazah memang baik!!!!??)  Ops! Lepas jawab semua soalan jangan lupa klik button: 'submit all' yang terletak di sebelah bawah-kanan. Banyak lagi kuiz yang akan saya masukkan pada masa akan datang.

Errr, nak chatting dengan member-member yang senasib dengan anda? boleh..... just klik pada Sembang Munakahat. Anda boleh mengutuk ke'killer'an soalan saya di situ (berani????)

Nak bermassage message dengan kawan-kawan satu kuliah pun boleh.

Macam-macam boleh! :)

Jadi, sudahkah anda bersedia untuk melakukan anjakan paradigma? Mudah sahaja. Rajin-rajinlah berkuih kuiz!

:)
Share:

Apo kono jang?

Alamak, bermasalah pulak freebies ni.

Maaf ye. Nanti saya cari punca kesilapan.

Sekarang ni tak sempat lagi nak tubuhkan skuad siasat!
Share:

Kuliah Institusi Perkahwinan Islam | Hadiah untuk anda!

Terima kasih kerana terus setia bersama saya.

Sebagai satu penghargaan, saya ingin menghadiahkan kepada anda e-kuliah tentang Kekeluargaan dan Perkahwinan Islam (Kuliah 1).

Untuk mendapatkan hadiah anda, sila isi Buku Tetamu terlebih dahulu. Anda akan diberikan password untuk mendapat akses kepada hadiah tersebut.

Ini baru permulaan, banyak lagi freebies yang akan menyusul kemudian.
Share:

Oh Mama! Saya mahu kawin!!!!

Assalamualaikum,

Selamat Hari Raya Aidil Adha (kalau saya masih belum terlambat untuk mengucapkannya!!!) buat semua.

Kuliah di USM telah pun bermula. Cabaran baru juga bermula. Semester ini, saya diberikan tanggungjawab untuk mengajar subjek yang paling digemari oleh para pelajar, iaitu bab kawin... kawin.... kawin....

Untuk menyesuaikan landskap minda saya dengan blog ini, maka saya akan menumpukan penulisan selepas ini dalam bab kawin-cerai.

Kepada para pelajar, ini bukan nota kuliah ye!!!?? :-)
Share:

Hedonisme

"Apa ke pelik sangat bunyinya?"

Itulah persepsi pertama saya semasa pertama kali mendengar perkataan ini.

Hedonisme dalam Webster's New World Dictionary dijelaskan sebagai: " (Philos) the ethical doctrine that pleasure, variously conceived of in terms of happiness of the individual or of society, is the principal good and the proper aim of action." (third college edition, hlm. 648).

Penjelasan lanjut tentang hedonisme yang dijelaskan dalam kamus tersebut: "(psychol.) the theory that a person always acts in such a way as to seek pleasure and avoid pain; the self-indulgent pursuit of pleasure as a way of life" (hlm. 648-649)

hedonist - noun, hedonic/hedonistic - adj, hedonistically - adv.

****************

Apabila menghayati ceramah yang diberikan oleh Datuk Seri Harussani tentang protokol Yahudi, jelaslah bahawa hedonisme yang berleluasa sama ada di timur mahupun di barat, sebenarnya adalah propaganda Yahudi.

Yahudi yang sanggup bertopengkan apa saja, akan memasukkan jarum secara perlahan-lahan untuk menyuntik semangat mencari hiburan dan kegembiran dalam kalangan penduduk dunia.

Kita lambat menyedari bahawa ada hantu besar di sebalik semua program hiburan di seluruh dunia kerana kesilapan kita sendiri yang tagih dengan 'candu' yang diberikan oleh Yahudi.

Â
Share:

Search This Blog

Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz

Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz
Pensyarah Kanan, Program Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia

Follow by Email

Finally I'm A Certified Apple Professional Learning Provider

After so many years, finally, I was certified as an Apple Consultant. This means that I have a lot of tasks to do to add more values to our ...

Labels

Blog Archive

Recent Posts