• Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz

    Pensyarah Kanan, Program Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.

  • Tempat Pertama Blog Pendidikan Terbaik Peringkat Kebangsaan

    Genap 10 tahun kewujudan Blog DrHasanah.com, ia telah mendapat Tempat Pertama (Kategori Terbuka) dalam Pertandingan Blog Pendidikan Peringkat Kebangsaan pada tahun 2015.

  • Bidang dan Minat

    Bidang zakat, syariah, e-pembelajaran dan teknologi dakwah. Minatnya banyaaakkkkk...

  • Ingatlah pesanan Allah swt...

    Maka di antara manusia ada orang yang berdoa, “Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia (semata-mata)”, maka tiadalah baginya bahagian (yang menyenangkan) di akhirat”. (Al-Quran, Surah Al Baqarah, Ayat 200)

Kuliah Memaknakan Taharah Untuk Kita-Kita Je



"Allah berkata: Apakah yang menghalangmu sujud kepada Adam pada waktu aku menyuruhmu? Jawab iblis: Saya lebih baik daripadanya. Engkau ciptakan saya daripada api sedangkan dia Engkau cipta daripada tanah." [Al-Quran, Al-A'raf: 12]


Meneliti ayat ini, benarkah api lebih mulia daripada tanah?
Api hebat membakar. Ada api, boleh la buat bbq. Hmm.. betul tu. Tanah pula ada yang subur, ada pula yang keras, kontang dan macam-macam lagi.

Mmmm... cuba bayangkan. Kalau kita ada benih jagung, kita campak ke dalam api. Apa yang terjadi? Hangus rentung, kan. Dalam bahasa kasar, "apa pun tak guna!".
Kalau dicampak satu lagi benih ke tanah. Untung-untung bercambah juga. Silap gaya, benih yang satu tu boleh menghasilkan sebatang pokok jagung yang menghasilkan banyak buah. Jangan lupa, jagung ialah sejenis pokok yang ada pakej lengkap sistem reproduktif pada satu pokok. Pokok yang satu tu akhirnya boleh menghasilkan beratus-ratus lagi pokok jagung!
Jadi, mestikah api yang hebat membakar tu lebih hebat berbanding tanah? Mestikah iblis yang dicipta dari api itu lebih hebat berbanding manusia yang dicipta daripada tanah?
Share:

Jangan zalimi ibu tunggal



"Ayam tinggal sikit," kata pembantu rumah saya sewaktu saya hendak melangkah keluar rumah pagi tadi.
"Alhamdulillah..." spontan sahaja respon saya.
"Udang? Dah habis?" Soal saya.
"Udah. Habis semua," jawab pembantu rumah yang dipanggil bibik. Bibik ialah perkataan Jawa yang bermaksud makcik.
"Alhamdulillah... syukur," balas saya.

Begitulah selalunya. Setiap kali mendapat tahu bahawa bekalan makanan untuk anak-anak habis, saya akan memanjatkan kesyukuran kepada Allah.
Share:

Kuiz Asas Perkahwinan

Yes!!! Seronoknya duduk dalam universiti. Proses pembelajaran tidak pernah berhenti dan tidak pernah dibenarkan berhenti! Tak kira lah kita sebagai pelajar, pensyarah atau penolong penggawa Tekun!!! hihiii...

Hari ni saya dan wakil-wakil dari setiap pusat pengajian di USM telah 'dikurung' dalam makmal komputer untuk buat projek besar berkaitan e-learning. Kebesaran projek tersebut tak boleh dilihat dengan mata kasar sebab namanya pun 'e', bukan 'k' atau seumpamanya. Esok kami akan teruskan lagi kedahsyatan projek ni.

Selepas kena kuarantin tadi, rasa macam nak release tension lah sikit, maka terhasillah kuiz teka silangkata asas perkahwinan macam kat bawah ni. Hmm... kalau dah tak ada kerja, silalah cuba ya :)

crossword puzzle for muslim marriage


*******************
Pelajar saya yang ambil HIS 224: Institusi Kekeluargaan Islam, anda mesti cuba kuiz ni.

Prof. Abd. Karim Alias & Dr. Zuraida, terima kasih kerana kuarantin kami dan kongsi banyak ilmu :D
Share:

SMS perpisahan

Like father like daughter

Assalamualaikum,

Lamanya tak menulis dalam blog ni. Rindu dibuatnya. Ada banyak perkara yang berlaku sampai tak terdaya nak diluahkan di sini. Di USM kuliah telah bermula. Sudah tentu kesempitan masa semakin dirasakan. Rasa ralat juga sebab sepanjang Jun yang lepas banyak perkara yang mahu dilakukan tetapi tiada kesempatan. Projek hadiah buku yang saya janjikan untuk pengunjung salah satu laman web saya juga nampaknya macam nak terbengkalai.

Semalam, hati saya tergerak untuk membelek handphone lama LG yang digunakan oleh Ustaz Rosdi di saat-saat akhir sebelum pembedahan pada 17 Disember 2007.

Beberapa sms terakhir (yang sudah berusia lebih 1 setengah tahun) membuatkan mata hati terpaku:
Share:

Search This Blog

Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz

Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz
Pensyarah Kanan, Program Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia

Follow by Email

Finally I'm A Certified Apple Professional Learning Provider

After so many years, finally, I was certified as an Apple Consultant. This means that I have a lot of tasks to do to add more values to our ...

Labels

Blog Archive

Recent Posts