• Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz

    Pensyarah Kanan, Program Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.

  • Tempat Pertama Blog Pendidikan Terbaik Peringkat Kebangsaan

    Genap 10 tahun kewujudan Blog DrHasanah.com, ia telah mendapat Tempat Pertama (Kategori Terbuka) dalam Pertandingan Blog Pendidikan Peringkat Kebangsaan pada tahun 2015.

  • Bidang dan Minat

    Bidang zakat, syariah, e-pembelajaran dan teknologi dakwah. Minatnya banyaaakkkkk...

  • Ingatlah pesanan Allah swt...

    Maka di antara manusia ada orang yang berdoa, “Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia (semata-mata)”, maka tiadalah baginya bahagian (yang menyenangkan) di akhirat”. (Al-Quran, Surah Al Baqarah, Ayat 200)

Tips mengawal anak-anak dari pejabat




"Emak," rengek Husna.
"Kenapa?" Saya memandang wajah comel anak kedua yang akan menyambut hari jadi ke-8 esok.
"Emak tak payah kerjalah hari ini," pintanya. Dahi saya berkerut.
"Kerja banyak kat USM. Lagipun hari Sabtu lepas mak dah bawa ke Zoo Taiping. Hari Ahad balik kampung. Ziarah kubur ayah lagi." Saya cuba memujuk. Cuti sekolah, pasti membosankan bagi anak-anak jika duduk di rumah sahaja. Namun, tak mungkin saya pun turut bercuti sepanjang dua minggu cuti sekolah. Tugas di USM banyak. Sementelahan saya telah bercuti terlalu lama selepas melahirkan Hajar.
"Husna nak main teka-teka perkataan macam tadi," Husna menjelaskan.
Share:

Azimat Hajar



Air mata tak dapat ditahan lagi.

Merintih dia kepada lelaki itu mengharapkan dia tidak ditinggalkan seorang diri. Dia bimbang yang amat sangat. Melihatkan pasir dan batu di sekelilingnya, bagaimana mungkin dia dapat hidup di tempat yang kering kontang dan begitu asing seperti itu.

"Adakah ini perintah tuhan-Mu?" Tanya Hajar.
"Ya". Pendek dan lesu jawapan Nabi Ibrahim.

Nabi Ibrahim berkata kepada Hajar, "bertawakkallah kepada Allah yang telah menentukan kehendak-Nya, percayalah kepada kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya. Dialah yang memerintah aku membawa kamu ke sini dan Dialah yang akan melindungimu dan menyertaimu di tempat yang sunyi ini. Sesungguhnya kalau bukan perintah dan wahyu-Nya, tidak sesekali aku tergamak meninggalkan kamu di sini seorang diri bersama puteraku yang sangat kucintai ini. Percayalah wahai Hajar bahwa Allah Yang Maha Kuasa tidak akan melantarkan kamu berdua tanpa perlindungan-Nya. Rahmat dan barakah-Nya akan tetap turun di atas kamu untuk selamanya, insya-Allah."
Share:

Tempoh Iddah - Bahagian 2

Tempohari kita dah sentuh tentang tempoh iddah jenis pertama, iaitu 3 kali suci.

Jenis kedua pula ialah 3 bulan

Siapa yang perlu beriddah selama 3 bulan? (diulangi, 3 bulan. Ia berbeza dengan 3 kali suci)

Perempuan yang perlu beriddah selama 3 bulan ialah perempuan yang belum pernah didatangi haid atau yang telah berhenti haidnya. Sekiranya dia diceraikan, maka dia perlu mengira iddah dari hari perceraian hinggalh cukup tiga bulan Qamariyyah. Perlu diingatkan, tempoh 3 bulan ini tidak semestinya 90 hari. Hal ini kerana dalam kalender Islam, ada kalanya jumlah hari sebulan ialah 29 hari dan ada kala berjumlah 30 hari. Tetapi tiada yang berjumlah 31 hari!
Share:

Tempoh Iddah - Bahagian 1

Sambung semula perbincangan tentang iddah.

Tahukah saudara berapa lamakah seseorang perempuan perlu beriddah? Satu bulan? Tiga bulan? Empat bulan? Sampai mati? atau berapa sebenarnya?
Share:

Permata baru

[gallery]
Berbicara tentang pengalaman, terlupa untuk mencatatkan tentang kelahiran seorang puteri pada 31 Januari 2008.Pengalaman melahirkan anak tanpa suami tercinta tak mungkin dapat dilupakan...

Saat-saat menanti hari untuk bersalin sangat mendebarkan dan menggusar perasaan. Sudahlah kandungan dirasakan lebih besar dari selalu, suami pula tiada untuk membantu secara moral dan fizikal sementelahan anak yang empat orang masih kecil dan sentiasa meminta dilayan dan diberikan perhatian.

31 Januari 2008
Seperti selalu, tarikh jangkaan bersalin tidak pernah tepat. Selepas 3 hari 'overdue' barulah terasa 'contraction' seawal jam 5.30 pagi. Saya sentiasa memerhatikan jam. Sakit masih jarang-jarang. Sekitar 20 minit sekali. Pengalaman bersalin empat kali sebelum ini membuatkan saya masak benar dengan sakit bersalin. Walaupun terasa sakit, saya masih boleh sambung tidur! Saya tahu, saya perlu cukup rehat untuk bersalin.
Share:

Iddah

Kerana tidak tahu dari mana hendak bermula, maka biarlah saya jana semula penulisan berdasarkan pengalaman saya yang baru kematian suami.

Melangkah pergi yang tiada kembalinya...
Melangkah pergi yang tiada kembalinya...

Seorang wanita yang diceraikan atau kematian suami hendaklah beriddah. (Dieja juga dengan idah, edah, eddah, 'iddah).

Apa maksud iddah?

Iddah ialah satu jangkamasa tertentu yang wajib dilalui oleh seorang perempuan yang baru diceraikan oleh suaminya ataupun kematian suaminya.

Tujuan beriddah ialah untuk memastikan rahim perempuan itu kosong dari sebarang kandungan. Ia juga dapat memberikan ruang masa bagi suami rujuk semula kepada bekas isterinya. Bagi wanita yang kematian suami pula, tempoh iddah dianggap sebagai tempoh berkabung bagi menunjukkan kesedihan ke atas pemergian suaminya.
Share:

Kembali



Lama sungguh tak menulis. Itulah hakikatnya. Setiap hari teringatkan blog yang dah lama dibiarkan. Terlalu banyak yang hendak ditulis hingga tak tahu di mana hendak bermula. Malah, konsep blog ini pun hampir-hampir hendak diubah!

Malam tadi satu artikel dihantar kepada editor majalah Aniqah. Dalam emel kepada Puan Khairana atau lebih senang dikenali sebagai Puan Kay, saya maklumkan tentang pemergian ustaz (artikel saya dan ustaz pernah diterbitkan dalam majalah Aniqah. Malah ada beberapa artikel lagi yang telah dihantar tapi tak nampak lagi bayang untuk diterbitkan). Pagi tadi Puan Kay telefon. Terkejut juga. Pertama kali bersembang dengan Puan Kay, nyata dia seorang yang sangat peramah dan prihatin. Puan Kay bertanyakan khabar kami sekeluarga. Dia sangat terkejut dengan berita yang disampaikan kerana dia sendiri tertanya-tanya, "Mana Rosdi Yusof ni? Dah lama tak hantar artikel, takde ke nak hantar artikel lagi?"
Share:

Search This Blog

Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz

Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz
Pensyarah Kanan, Program Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia

Follow by Email

Finally I'm A Certified Apple Professional Learning Provider

After so many years, finally, I was certified as an Apple Consultant. This means that I have a lot of tasks to do to add more values to our ...

Labels

Blog Archive

Recent Posts