Masa PKP ni lah nak ajar anak masak-masak! Ilmu buat doh wajib diajar. Video cara buat doh donut oleh Irfan

Main Posts Background Image

Main Posts Background Image

Saturday, 28 March 2020

Masa PKP ni lah nak ajar anak masak-masak! Ilmu buat doh wajib diajar. Video cara buat doh donut oleh Irfan


Covid lah Covid....Terpaksa lah duduk rumah je bila Covid-19 jadi wabak seantero dunia.
Bila lama duduk rumah masa Perintah Kawalan Pergerakan, perut asik mintak dilayan je :D . Kali ini mak nak ajar anak-anak buat doh. Ilmu buat doh ni semua orang kena belajar, tak kira anak lelaki atau anak perempuan. Bila pandai buat doh, macam-macam boleh dimasak. Yang paling best bila buat pizza. Aduhai jahanam la diettttt!

Kalau pandai buat doh, apa yang kita boleh buat? Fuh, macam-macam. Kita adjust sahaja apa yang kita nak dengan ubahsuai dari asas buat doh. Saya senaraikan di sini ya:
donut
pizza
segala jenis roti
bomboloni
roti puri (goreng)
pau (kukus)
pau goreng
pau Malaysia
pau inti kacang/ coklat dll

Dari setiap satu menu ni boleh dipelbagaikan lagi. Contoh, bomboloni inti coklat, blueberry, peanut butter dll. Kalau pizza lagi lah banyak variasinya.

Dalam video di atas, Irfan tunjuk cara mudah main campak-campak je bahan untuk buat doh. Saya ajar macam tu sebab mak Irfan dah tak larat nak menguli 1 kg tepung. Lenguh tangan! Kami keluarga besar, memang kena buat 1 kg tepung hahaa. Redha je lah. Semuanya rahmat dari Allah Ta'ala.

Lihat gambar ni. Inilah hasil dari doh yang Irfan buat tu. Yummy

Donut tayar besar-besar. Elok kembang 2 kali ganda.

Asing sikit buat roti.


Jangan lupa subscribe channel Youtube saya: https://www.youtube.com/user/hasanah321

Terima kasih!

No comments

Post a comment

Error 404

The page you were looking for, could not be found. You may have typed the address incorrectly or you may have used an outdated link.

Go to Homepage