Bagaimana Mengira Iddah?

Main Posts Background Image

Main Posts Background Image

Tuesday 26 August 2008

Bagaimana Mengira Iddah?

Slide PowerPoint tentang Panduan mengira iddah bagi wanita yang diceraikan dan juga kematian suami

Seorang rakan menghubungi saya baru-baru ini. Soalan yang ditanya sangat mengejutkan. Dia ingin meminta penjelasan tentang cara mengira iddah. Saya cuba meminta kepastian kerana tidak ada sebab untuk seseorang bertanya tentang iddah melainkan jika dia berada dalam keadaan yang menyedihkan itu. Benar! Dia baru bercerai. Hakim memerintahkan dia beriddah selama 3 kali suci. Rakan ini meminta kepastian daripada Yang Arif tentang maksud 3 kali suci itu. Malang sekali, tiada penjelasan yang dapat diberikan.

Saya menyelongkar semula fail-fail dalam komputer saya. Alhamdulillah fail tentang iddah masih ada. Mengenangkan ramai di luar sana yang masih tidak jelas bagaimana hendak mengira iddah, jadi saya cuba make up sikit sebanyak slide power point tentang iddah untuk tatapan semua. Harap dapat dimanfaatkan.
[Jika slide tidak keluar,pastikan anda 'allow pop-up'. Untuk paparan yang lebih menarik, selepas keluar slide, sila klik 'Slide Show' yang terletak di sebelah kanan-bawah]

5 comments

  1. [...] September 25, 2008 in Divorce, Islam I have learned today, in case of divorce in Islam, the iddah period starts when the divorce or talak sentence being said to the wife. If the divorce sentence said when the wife is not having her period, it has been counted as the first suci (suci is the state of a woman who is free from menstruation)* taken from http://drhasanah.com/2008/bagaimana-mengira-iddah/. [...]

    ReplyDelete
  2. salam..saya sedang dalam edah dan akhir bulan ini adalah tarikh akhir edah saya. Beberapa hari lepas ada seseorang menyatakan bahawa dia ingin meminang saya. adakah haram bagi dia berkata begitu? Sebab saya ada terbaca yang meminang perempuan di dalam edah adalah haram. Adakah ia akan membuatkan nikah tidak sah?

    ReplyDelete
  3. MOHD ISHAK BIN HAMSAH10 May 2010 at 12:34

    Assalamualaikum,
    Saya ingin bertanya; 2 soalan: 1) Apakah hukum perkahwinan si isteri yang belum habis tempoh iddah, berkahwin? Suami telah meninggalkan isteri tanpa lafaz cerai tetapi tidak kembali sehingga kini. Dalam tempoh ditinggalkan itu, isteri telah membuat aduan ke majlis agama untuk tujuan tuntutan cerai. Bagaimana pun, belum selesai tuntutan cerai, wanita tersebut telah berkahwin dengan lelaki lain.

    Soalan 2:
    (Kesinambungan soalan 1) Hasil perkahwinan mereka, telah dikurniakan 5 orang anak dan salah seorang anak gadis mereka telah berkahwin dengan berwalikan ayah kandungnya?

    Mohon penjelasan!

    ReplyDelete
  4. Waalaykumussalam, beratnya soalan ni (berat bagi pihak-pihak yang terlibat!)

    Kalau benar perkahwinan pertama tu belum dibubarkan lagi, maka perkahwinan kedua adalah tidak sah. Kes seterusnya lebih baik dirujuk kepada mahkamah kerana ada beberapa syubhah.

    ReplyDelete
  5. . andai kata wanita tersebut telah lepas 3 kali suci tetapi tempoh iddah cerainya x sampai 3bln bolehkah wanita td bernikah lain? Atau mesti digenapkan masa 3bln tersebut barulah wanita td boleh berkahwin lain?

    ReplyDelete

Error 404

The page you were looking for, could not be found. You may have typed the address incorrectly or you may have used an outdated link.

Go to Homepage