6. Perkara yang boleh menghalang seseorang daripada mempusakai harta

Main Posts Background Image

Main Posts Background Image

Thursday 7 May 2015

6. Perkara yang boleh menghalang seseorang daripada mempusakai harta

Kuliah Fiqh Urus Pusaka bersama Dr. Hasanah Abd. Khafidz


Tarikh ditulis: 2007-07-19 16:35:36
Oleh: Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz


 Terdapat beberapa sebab yang boleh menghalang seseorang waris daripada menerima harta pusaka, iaitu:

1. Perhambaan.
2. Pembunuh. Seorang pembunuh tidak boleh mewarisi harta orang yang dibunuhnya. Sabda Nabi Muhammad, maksudnya: “Pembunuh tidak boleh menerima apa-apa pun (harta pusaka)” (Hadis diriwayatkan oleh Abu Daud).
Seseorang yang membunuh ahli keluarganya juga boleh dianggap sebagai cuba untuk mempercepatkan pewarisan harta kepadanya. Sebagai balasan, Islam mengharamkannya mewarisi harta ahli keluarga yang telah dibunuh itu. Namun, dia masih layak untuk menerima harta pusaka daripada ahli keluarga yang tidak dibunuhnya.
3. Perbezaan agama. Ini berdasarkan sabda Nabi Muhammad, maksudnya: “Seorang muslim tidak boleh mewarisi pusaka orang kafir dan seorang kafir tidak boleh mewarisi pusaka orang Islam” (Hadis diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim).

===========
Artikel ini pada asalnya diterbitkan di uruspusaka.com, namun sekarang dikumpulkan di drhasanah.com untuk memudahkan pengurusan.
===========


No comments

Post a Comment

Error 404

The page you were looking for, could not be found. You may have typed the address incorrectly or you may have used an outdated link.

Go to Homepage