• Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz

    Pensyarah Kanan, Program Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.

  • Tempat Pertama Blog Pendidikan Terbaik Peringkat Kebangsaan

    Genap 10 tahun kewujudan Blog DrHasanah.com, ia telah mendapat Tempat Pertama (Kategori Terbuka) dalam Pertandingan Blog Pendidikan Peringkat Kebangsaan pada tahun 2015.

  • Bidang dan Minat

    Bidang zakat, syariah, e-pembelajaran dan teknologi dakwah. Minatnya banyaaakkkkk...

  • Ingatlah pesanan Allah swt...

    Maka di antara manusia ada orang yang berdoa, “Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia (semata-mata)”, maka tiadalah baginya bahagian (yang menyenangkan) di akhirat”. (Al-Quran, Surah Al Baqarah, Ayat 200)

Mengenali tuhan

Dalam tazkirah yang saya sampaikan kepada siswi USIM pada 17 Oktober 2009 yang lalu, saya sekadar mengingatkan kepada mereka bahawa kembara ilmu yang mereka sedang jalani merupakan satu proses mengenali tuhan. Bagaimana hendak mengenali tuhan ketika sedang makan angin jalan-jalan ke Pulau Mutiara ini? Hmm... yang ni sukar sikit nak dihuraikan di sini.

18 Oktober 2009 saya secara tidak rasmi mengepalai 2 bas USIM pusing-pusing Pulau Pinang walaupun saya sendiri pun bukannya 'terer' sangat jalan-jalan kat sini. Satu peristiwa yang tersemat kukuh di ingatan ialah semasa di Butterfly Farm bila melihat seekor ikan koi (kohaku koi?) yang agak besar, tiba-tiba melompat ke atas daun teratai dan 'berenang' di atas daun tu. Alhamdulillah, pada masa tu lensa kamera memang terarah pada ikan tu, dan sempatlah saya rakam aksi ikan koi putih merah tu.
Ikan Kohaku koi berenang di darat
Terkedu seketika melihat ikan tu. Isy, ikan koi memang selalu berenang atas daun ke? Oh tuhan, terjemahkanlah peristiwa ini agar ku dapat terus mengenali-Mu.

(more images in my gallery)


*****
Maaf, banyak komen tak sempat saya reply. Entri blog pun makin pendek-pendek je. Sibuk macam-macam sekarang ni. Tak menang tangan nak membuatnya. Dasat juga rupanya kerja pensyarah, hihiii.... Menyesalkah aku? Oh, tidaaaak...., malah daku bersyukur.
Share:

Saya dah tak sanggup hidup - Aduh, mudahnya menjadi manusia

"Pisau kat bawah bantal hari tu, untuk apa?" Saya mula memberi tekanan.
Ema terus tunduk. Tangisannya semakin kuat. Esak tangis itulah yang menjadi teman setianya sejak hubungan dengan kekasihnya mula menghadapi masalah. Esok kekasihnya akan bertunang dengan wanita lain.
pisau-2

"Nak buat apa dengan pisau tu?" Saya terus menekan. Ingatan saya kembali kepada peristiwa beberapa hari lalu. Jam 2.40 pagi saya dikejutkan dengan berita bahawa ada pelajar mahu mencederakan diri. Mujurlah ketika itu dia sudah terlalu lemah kerana tidak makan beberapa hari. Tindakan segera telah diambil. Namun, spot check di biliknya menemukan saya dengan sebilah pisau 'tolak' (pisau pemotong kertas) yang matanya sudah sedia untuk menjalankan tugasnya. Hairannya, pisau itu diletakkan betul-betul di sebelah surah Yasin!
Share:

Rombongan dah nak sampai oooiiii

Gembira! Ceria! Semua orang gembira... tapi riuh dan kelam-kabutnya ada. Dua buah bas nak sampai hari Sabtu ni. Ramai tu... Penginapan cukup ke? Makanan dah tempah? Tempat dah disiapkan? Orang-orang penting semua dah diberitahu? Agenda dah siap? Adus....

Ni baru je siapkan banner. Alah, lebih kurang je lah... Hari ni buat, hari ni tempah, harap-harap hari ni boleh gantung! Banyak lagi nak difikirkan.

Banner segera lawatan USIM ke USM

Malam tadi habis meeting pukul 12.30 t/malam. Eh, bukan malam tadi lah namanya tu kalau sampai ke pagi. Malam nanti meeting lagi, hihiii... Menu meeting, chicken chopped! Tak tahu lah kenapa adik-adik di Tekun tu suka sangat kat ayam kena cop. Eh, bukan menu yang penting, tapi meeting tu! Er, kita nak tempah kapet merah ke? bunga manggar? kompang? Hey, depa tak bawa tepak sireh pun lah... Ye lah... yang nak datang tu, rombongan orang perempuan je... 80 orang perempuan. 70 penghuni Desa Jati & 10 pegawai pengiring, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Adik-adik Tekun semua, dengar tu... yang nak datang u..s... ISLAM... tauuuu..... kome? ok...ok... tak boleh merepek. Kerja banyak ni.

Selamat datang kepada rombongan penghuni Kolej Kediaman Desa Jati USIM ke Desasiswa Tekun, USM. Kami tidak mampu menghampar baldu, sekadar sekelumit kenangan buatmu yang mungkin tiada membuahkan rasa rindu...
Share:

Bagaimana iddah bagi wanita yang tiada haid, tidak pernah haid atau telah putus haid - menopause

Sepi hati meniti hari

Harap-harap ini ialah entri terakhir yang saya tulis tentang iddah. Dah tak larat cakap pasal iddah. Soalan tentang iddah pun tak putus-putus datang. Kadang-kadang tu jawapannya dah ada, tapi entahlah, kadangkala sikap kita ni, kira nak senang dapat jawapan je, tanpa berusaha nak cari dulu maklumat berkaitan.

Ok, bagi kes wanita yang tiada haid, tidak pernah haid atau telah pun habis haid (haidh), jika:

1. kematian suami (dan tidak mengandung)- maka iddahnya ialah 4 bulan 10 hari
2. mengandung semasa diceraikan atau kematian suami- maka iddahnya ialah sehingga dia melahirkan anak atau keguguran.
3. diceraikan... hah, yang ni panjang sikit ceritanya
Share:

Search This Blog

Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz

Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz
Pensyarah Kanan, Program Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia

Follow by Email

Finally I'm A Certified Apple Professional Learning Provider

After so many years, finally, I was certified as an Apple Consultant. This means that I have a lot of tasks to do to add more values to our ...

Labels

Blog Archive

Recent Posts