• Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz

    Pensyarah Kanan, Program Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.

  • Tempat Pertama Blog Pendidikan Terbaik Peringkat Kebangsaan

    Genap 10 tahun kewujudan Blog DrHasanah.com, ia telah mendapat Tempat Pertama (Kategori Terbuka) dalam Pertandingan Blog Pendidikan Peringkat Kebangsaan pada tahun 2015.

  • Bidang dan Minat

    Bidang zakat, syariah, e-pembelajaran dan teknologi dakwah. Minatnya banyaaakkkkk...

  • Ingatlah pesanan Allah swt...

    Maka di antara manusia ada orang yang berdoa, “Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia (semata-mata)”, maka tiadalah baginya bahagian (yang menyenangkan) di akhirat”. (Al-Quran, Surah Al Baqarah, Ayat 200)

Ingat iklan SSPN?

BEFORE: Duit raya Hanan, Husna, Ziyad, Huda & Hajar? Nak duit banyak camni? Beranak la ramai-ramai, hihiii...

AFTER: Duit raya dah takde, dah masukkan dalam SSPN :)

Iklan SSPN...Iklan ulangan dari tahun lepas. Tak gunakan artis popular, lawa atau seksi. Tapi, mesejnya jelas. Ye, sambut raya sederhana sahaja. Duit yang lebih tu simpanlah dalam tabung SSPN untuk pendidikan anak-anak.

Mmm... saya... takde pula 'duit yang lebih' tu... Cuma praktikkan simpan duit raya anak-anak dalam SSPN. Terima kasih banyak-banyak pada semua yang dah beri duit raya untuk kanak-kanak lima orang tu. Alhamdulillah simpanan diorang dah cecah 4 angka. Kalau didarab 5, maksudnya dah ada lebih RM5 ribu. Tapi, tu lah... bukan senang jadi pemegang amanah harta anak yatim.
Share:

Syawal pula best sebab hihiiii....

Raya 2008 - gambar diblurkan atas sebab keselamatan :)
"Selamat Hari Raya, Maaf zahir batin..."
Tak kiralah ikhlas ataupun tidak, tetapi itulah yang 'perlu' didengar dan 'perlu' juga dilafazkan sejak seminggu yang lalu.

Erm, sebenarnya bukan nak membebel pasal keikhlasan kita memohon maaf dari orang yang kita memang ada salah atau pun memang ada sangat banyak salah kerana lazimnya, tak susah untuk memohon maaf dari orang yang kita ada buat salah, tapi yang susah ialah nak mohon maaf dari orang yang tak habis-habis buat salah kat kita, tak gitu...???
Ala kulli hal, jangan putus asa memohon maaf. Sedangkan nabi ampunkan ummat, sedangkan Allah ampunkan hamba-Nya, janganlah pula kita sombong hingga tak mahu ampunkan saudara-mara dan sahabat kita. Susah senang kita, mereka juga yang kita cari, kan?

Ops! Hari ni nak cerita sikit.
Share:

Ramadan best kerana ada zakat fitrah


Ibn Abbas telah menyebut (maksudnya):
Rasulullah s.a.w. telah memfardukan zakat fitrah sebagai penyucian terhadap orang yang berpuasa daripada perkara buruk dan tidak berfaedah dan sebagai bantuan kepada fakir miskin. Maka sesiapa yang menunaikannya sebelum sembahyang (hari raya), ia adalah zakat yang diterima. Dan sesiapa yang menunaikannya selepas sembahyang ia adalah sedekah biasa

[hadith riwayat Ibn Majah]

Hari ini berlalulah 17 hari kita berpuasa di bulan yang mulia ini. 17 hari dah berlapar berdahaga... Hmmm... apa rasanya?
Share:

I'm looossing it

Uwwwaaa.... nak nangis rasanya. Dia dah jadi sebahagian dari diriku. Dulu, hari-hari aku tatap dia. Hari-hari aku layan dia. Picit sini, picit sana. Tapi kini, dia dah tiada. Semuanya salah sendiri. Tak jaga dia elok-elok. Tinggalkan dia merajuk sendirian. Akhirnya, dia kini telah menjadi milik orang lain..... Sedihnya....
Aku sedang cuba mendapatkannya kembali. Mesti! Walaupun hakikatnya ia terlalu sukar. Tak sanggup melihat dia pergi begitu sahaja. Dia telah kubelai sekian lama. Aku mahu dia menjadi sahamku dunia dan akhirat. Dia terlalu penting! Mesti dapatkannya kembali. Mesti! Uwwwaaaaa.....
Share:

Search This Blog

Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz

Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz
Pensyarah Kanan, Program Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia

Follow by Email

Finally I'm A Certified Apple Professional Learning Provider

After so many years, finally, I was certified as an Apple Consultant. This means that I have a lot of tasks to do to add more values to our ...

Labels

Blog Archive

Recent Posts