• Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz

    Pensyarah Kanan, Program Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.

  • Tempat Pertama Blog Pendidikan Terbaik Peringkat Kebangsaan

    Genap 10 tahun kewujudan Blog DrHasanah.com, ia telah mendapat Tempat Pertama (Kategori Terbuka) dalam Pertandingan Blog Pendidikan Peringkat Kebangsaan pada tahun 2015.

  • Bidang dan Minat

    Bidang zakat, syariah, e-pembelajaran dan teknologi dakwah. Minatnya banyaaakkkkk...

  • Ingatlah pesanan Allah swt...

    Maka di antara manusia ada orang yang berdoa, “Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia (semata-mata)”, maka tiadalah baginya bahagian (yang menyenangkan) di akhirat”. (Al-Quran, Surah Al Baqarah, Ayat 200)

Corat-coret SEMLIS



Hari ini hari kedua seminar. Baru rasa macam lapang dada sedikit kerana sebentar lagi seminar akan berakhir. Lagipun slot pembentangan kertas kerja saya telah pun berakhir pagi tadi.
Syukur...

Semalam ucap utama yang disampaikan oleh Datuk Mufti Pulau Pinang iaitu Sahibussahamahah Dato' Haji Hassan Haji Ahmad dan juga pembentangan oleh Pengarah, Bahagian Penyelidikan, JAKIM sangat menarik tetapi sayang sekali kerana saya tidak dapat menghayati ucapan yang disampaikan kerana sambil mendengar saya perlu menguruskan para pembentang dan entah apa-apa tugas yang lain. Maklumlah, seminar baru sahaja bermula. Banyak perkara perlu diuruskan.

Petang kelmarin, saya tersenyum lebar bila ternampak wakil JAKIM, iaitu Ustaz Zarifi kerana dia datang jauh-jauh dari Putrajaya membawa selambak prosiding dalam kereta. Itulah yang saya tuggu-tunggukan. Cemas juga kerana bimbang kalau prosiding tak sampai memandangkan seminar sudah hampir bermula. Lebih menggembirakan kerana beberapa lagi kakitangan JAKIM turut hadir sebagai AJK bagi membantu tugas-tugas kami yang nampaknya dah tak menang tangan kami menguruskannya.



Saya membelek-belek prosiding yang berwarna hijau muda (hijau pucuk pisang) yang menjadi warna tema seminar. Alhamdulillah, reaksi spontan ialah senyum.... tengok prosiding kemas dan cantik. Terima kasih kepada Dr Suhaila yang telah banyak membantu saya memastikan 'kekemasan' prosiding. Begitu juga untuk En Meor yang telah design cover yang cantik.

Belek-belek lagi... Dahi saya mula berkerut. Saya terus selak halaman demi halaman. Ahh... kenapa macam ni? Saya mula cuak.
Share:

Seminar Fiqh dan Pemikiran Islam Lestari



Hari ini, esok dan lusa akan jadi hari yang sangat sibuk. Persiapan terakhir perlu dilakukan sempena Seminar Fiqh dan Pemikiran Islam Lestari anjuran kami, Bahagian Pengajian Islam, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dengan kerjasama Bahagian Pembangunan Lestari dan Korporat, USM yang akan berlangsung selama 2 hari iaitu 29-30 Oktober 2008 di Dewan Persidangan Universiti, USM.

Saya bertanggungjawab menguruskan kertas kerja & prosiding. Banyak juga pengalaman yang diperoleh melalui tugas ini. Paling seronok ialah dapat berinteraksi dengan para pembentang kertas kerja yang semuanya hebat-hebat belaka. Alhamdulillah seminar ini dapat mengumpulkan 41 kertas kerja
Share:

Bila blog hilang arah... | Atau bila Hasanah hilang arah (???)

Tangguh dulu tajuk nafkah anak yatim. Nak cakap pasal statistik drhasanah.com pula hari ini.

Inilah statistik blog ini tahun lepas. Masa baru setahun jagung, ia berkembang dengan begitu cepat dan statistiknya kelihatan cantik.


Hujung tahun, apabila suami meninggal dunia, saya tidak mampu untuk menulis buat seketika kerana setiap kali jemari diletakkan di mata keyboard, hanya kesedihan yang mahu dicatatkan. Kemudian lama selepas bersalin barulah saya mula menulis. Itupun, rentaknya tidak seperti dahulu. Lama kelamaan, pengunjung blog ini mungkin mulai bosan dan semakin menjauhi blog ini. Tahun 2008, statistik seperti kaku sahaja.
Share:

Fiqh Anak Yatim

Hari ini saya akan melancarkan satu kategori baru dalam blog ini iaitu Fiqh Anak Yatim. Hihi... bunyinya macam canggih je sebab jarang-jarang dalam dunia ni (ye ke?) orang menulis tentang hukum fiqh berkaitan anak yatim secara khusus.

Saya berpegang kuat bahawa taqdir yang Allah tentukan ke atas saya pasti mempunyai hikmahnya. Mungkin ini juga satu dari hikmahnya iaitu Allah gerakkan hati saya supaya mendalami hukum-hakam yang berkaitan dengan anak yatim.

Topik pertama yang saya akan bahaskan ialah tentang NAFKAH ANAK YATIM.


Kenapa ini yang menjadi pilihan? Kerana topik nafkah menentukan kelangsungan hidup seseorang. Lihatlah di sekeliling kita, betapa ramainya anak kecil yang hidup susah dan melarat selepas bapa mereka meninggal dunia. Lihatlah betapa ramainya ibu-ibu yang menjadi janda... hidup menderita mengerah tulang empat kerat tanpa mengenal siang dan malam demi memastikan bahawa di atas meja makan pasti ada hidangan buat pengalas perut. Tak kurang juga anak-anak yatim yang terpaksa diletakkan di bawah seliaan rumah kebajikan kerana si ibu tiada daya untuk menyediakan tempat tinggal dan makanan yang sesuai dengan perkembangan usia anak tadi.

Persoalannya, siapakah yang bertanggungjawab menanggung nafkah anak yatim setelah ayahnya meninggal dunia? Di manakah peranan ahli keluarga si mati terutamanya mereka yang turut mendapat habuan harta pusaka si mati?

Pengalaman sendiri yang terpaksa bekerja siang dan malam untuk mencari nafkah untuk lima anak yatim membuatkan saya cuba menghalusi perkara ini. Kesukaran sehari-hari hanya Allah yang tahu apabila kekalutan menguruskan sekolah anak-anak, mengajar mengaji dan menemani mereka membuat 'homework', melayan kerenah si kecil, menguruskan rumah, membeli barang keperluan rumah, mengangkut beras dan tong gas... dan bekerja siang malam, Sabtu dan Ahad... wajarkah semua ini dibebankan di atas bahu seorang wanita yang kudratnya tidak lebih sedikitpun daripada orang lain.
Share:

Anjakan Paradigma

Kembali dengan semangat baru...
Kembali kepada matlamat yang lalu...
Menyebarkan ilmu tanpa rasa jemu...
Bukannya menulis mengikut rasa di kalbu...

Sepuluh bulan telah berlalu, rasanya cukuplah apa yang saya catatkan mengenang pemergian suami tercinta. Kalau ikutkan hati memang masih sedih, tetapi penulisan blog ini perlu dipandu semula menuju sasaran yang lebih bermatlamat yang diharapkan dapat memberikan manfaat kepada semua pihak.

Semoga abang juga dapat memperolehi manfaat ini kerana semua usaha ini disokong kuat oleh abang semasa hayat dikandung badan...
Share:

rAyA

Tong kosong... tak tau nak tulis apa... terlalu banyak perkara berlaku... terlalu banyak yang perlu diteladani...

Aidil Fitri yang baru berlalu minggu sudah... hmm... nak mula cerita macamana ye...

Hari Sabtu 27 Ramadhan, balik ke kampung arwah suami di Tualang, Pokok Sena, Kedah. Ziarah pusara... Bermalam a.k.a. beraya di kampung.
Hari Ahad 28 Ramadhan... ziarah pusara... sekali lagi...
Malamnya tidur di rumah pusaka di Taman Bertam Permai... mengutip kenangan... senyum sahaja saya melihat anak-anak gembira bermain bunga api bersama jiran-jiran.
Hari Isnin 29 Ramadhan... balik ke USM. Petang dalam hujan lebat sempat lagi beli jeruk di Sungai Nibong untuk dibawa ke Banting.
Hari Selasa 30 Ramadhan, 9.15 pagi bergerak dari USM ke Banting... lone ranger... jam 2 petang tiba. Alhamdulillah... sujud syukur kerana kembara lebih 400km ini terpelihara daripada sebarang kesulitan.
Hari Rabu 1 Syawal, ziarah pusara emak dan abah... entahlah... hati begitu sepi melihat pusara ini... tiada air mata yang mengalir... hati ini seperti mati... sedangkan pada awalnya saya begitu takut untuk menghadapi Aidil fitri ini.... entahlah....
Share:

Search This Blog

Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz

Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz
Pensyarah Kanan, Program Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia

Follow by Email

Finally I'm A Certified Apple Professional Learning Provider

After so many years, finally, I was certified as an Apple Consultant. This means that I have a lot of tasks to do to add more values to our ...

Labels

Blog Archive

Recent Posts