Hedonisme

Main Posts Background Image

Main Posts Background Image

Friday 5 January 2007

Hedonisme

"Apa ke pelik sangat bunyinya?"

Itulah persepsi pertama saya semasa pertama kali mendengar perkataan ini.

Hedonisme dalam Webster's New World Dictionary dijelaskan sebagai: " (Philos) the ethical doctrine that pleasure, variously conceived of in terms of happiness of the individual or of society, is the principal good and the proper aim of action." (third college edition, hlm. 648).

Penjelasan lanjut tentang hedonisme yang dijelaskan dalam kamus tersebut: "(psychol.) the theory that a person always acts in such a way as to seek pleasure and avoid pain; the self-indulgent pursuit of pleasure as a way of life" (hlm. 648-649)

hedonist - noun, hedonic/hedonistic - adj, hedonistically - adv.

****************

Apabila menghayati ceramah yang diberikan oleh Datuk Seri Harussani tentang protokol Yahudi, jelaslah bahawa hedonisme yang berleluasa sama ada di timur mahupun di barat, sebenarnya adalah propaganda Yahudi.

Yahudi yang sanggup bertopengkan apa saja, akan memasukkan jarum secara perlahan-lahan untuk menyuntik semangat mencari hiburan dan kegembiran dalam kalangan penduduk dunia.

Kita lambat menyedari bahawa ada hantu besar di sebalik semua program hiburan di seluruh dunia kerana kesilapan kita sendiri yang tagih dengan 'candu' yang diberikan oleh Yahudi.

Â

2 comments

  1. Renung-renungkan dan selamat beramal.. =j

    ReplyDelete
  2. Kesilapan kita yang nyata adalah kerana kurang memahami konsep kegembiraan dan kebahagiaan. Kita kaitkan untuk gembira kita perlu 'berhibur'..kita kena keluar..mencari dan mendapatkan. Sedangkan untuk merasai kebahagiaan kita tak perlu mencari kerana kebahagiaan itu sendiri yang mencari kita. Sebagai contoh, kita memberi anak kecil sesuatu yang disukainya..kita akan lihat kegembiraannya..dan kita akan merasa bahagia diatas perbuatan memberi itu. manakan sama kita keluarkan duit untuk membeli video cd 'Sinario The Movie' dengan kita keluarkan duit untuk bersedekah..kan ??

    ReplyDelete

Error 404

The page you were looking for, could not be found. You may have typed the address incorrectly or you may have used an outdated link.

Go to Homepage