Penamaan insuran dan harta

Main Posts Background Image

Main Posts Background Image

Thursday 7 May 2015

Penamaan insuran dan harta

Tarikh ditulis: 2007-11-25 23:01:23
Oleh: Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz


 assalamualaikum.

saya ingin mendapat penjelasan mengenai harta faraid.
1. saya telah berkahwin dan belum di kurniakan zuriat, persoalannya sekiranya ditakdirkan saya meninggal dunia, macamana harta saya akan di bahagikan kerana saya mempunyai ibu, 2 org kakak, 2 org abg dan suami.
2. suami saya telah ketiadaan ibu dan bapa dan sekiranya suami saya meninggal macamana pula dengan harta pusaka kerana mempunyai 2 org abg dan kakak.
adakah saya berhak keatas hartanya kerana kami tidak mempunyai anak dan suami saya telah menamakan saya sebagai waris insuran dan harta. adakah adik beradik suami boleh menuntut harta tersebut.

 Jawapan:

Waalaikumussalam,
Puan Zaiha,

Cara asas untuk menentukan pembahagian kes pertama ialah seperti berikut:

suami 1/2
ibu 1/6
2 kakak & 2 abg Asabah (lelaki perempuan 2:1)


Cara nak mengira ialah:

suami 9/18
ibu 3/18
2 kakak 2/18 (setiap seorang mendapat 1/18)
2 abang 4/18 (setiap seorang mendapat 2/18)


Bagi kes kedua pula, perlu difahami terlebih dahulu bahawa seorang isteri/suami mempunyai hak yang tetap ke atas harta peninggalan pasangannya.
Oleh itu, cara pembahagiannya adalah seperti berikut:


isteri 1/4
2 org abg & 1 kakak Asabah


Cara hendak mengiranya ialah:

isteri 5/20
2 org abg 12/20 (setiap seorang mendapat 6/20)
1 kakak 3/20


Berkenaan dengan penamaan sama ada untuk insuran atau harta, menurut undang-undang Islam, ia boleh dianggap sebagai pengurus sahaja dan dia tidak berhak ke atas keseluruhan harta tersebut. Maksudnya, jika berlaku kematian, puan bertanggungjawab membahagikan harta tersebut kepada waris-waris yang lain.

Untuk mengelakkan terlalu banyak harta pergi kepada ahli waris yang lain, saya mencadangkan puan dan suami mengisi borang Risalah Intim untuk mengisytiharkan bahawa harta tertentu adalah HARTA SEPENCARIAN.

Apa yang akan berlaku ialah, katakanlah puan dan suami mengisytiharkan bahawa kesemua harta yang ada adalah harta sepencarian. Apabila berlaku kematian salah seorang, maka separuh harta tersebut tidak boleh dianggap harta pusaka, tetapi ialah harta pasangan yang masih hidup. Jadi, hanya separuh harta sahaja yang perlu dibahagikan mengikut faraid.

Katalah kesemua harta suami berjumlah RM100,000 dan beliau mengisi dokumen Risalah Intim, memaklumkan bahawa semua harta itu ialah harta sepencarian. Jika berlaku kematian, RM50,000 harta akan ditolak kerana ia adalah milik pasangan. Jadi, hanya RM50,000 sahaja yang akan dibahagikan kepada ahli waris termasuklah si isteri tadi. Jadi, isteri akan dapat harta dia RM50,000 dan bahagian pusaka mengikut faraid iaitu 1/4 harta.

Harap ini dapat membantu.

Wallahu a’lam.

===========
Artikel ini pada asalnya diterbitkan di uruspusaka.com, namun sekarang dikumpulkan di drhasanah.com untuk memudahkan pengurusan.
===========


No comments

Post a Comment

Error 404

The page you were looking for, could not be found. You may have typed the address incorrectly or you may have used an outdated link.

Go to Homepage