Masalah pewaris berlapis

Main Posts Background Image

Main Posts Background Image

Thursday 7 May 2015

Masalah pewaris berlapis

Tarikh ditulis: 2007-11-25 23:33:13
Oleh: Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz


 assalamualaikum.
saya menghadapi sedikit kemusykilan berkenaan harta pusaka.
moyang saya telah meningal pada tahun 1940-an meninggalkan harta pusaka bernilai lebih kurang RM 800,000.00. Kami waris yang ada baru menyedari bahawa arwah mempunyai harta yang ditinggalkan dan masih belum dibahagi atau diuruskan. moyang saya semasa kematiannya mempunyai seorang anak lelaki yang meninggal pada 1980an dan seorang anak perempuan yang telah bercerai yang meninggal pada 1956. Anak lelaki moyang saya mempunyai seorang anak lelaki dan telah meninggal pada 1997 meninggalkan seorang isteri, seorang anak lelaki dan seorang anak perempuan. Manakala anak perempuannya mempunyai seorang anak perempuan yang telah meninggal pada 1995 dan semasa kematiannya arwahyarhamah meninggalkan seorang anak lelaki dan 2 orang anak perempuan. walaubagaimapun, anak lelaki beliau baru saja meninggal pada ramadan yang lepas (2007). Arwah meninggalkan seorang isteri, 3 anak lelaki dan 3 anak perempuan.

saya ingin tahu bahawa di dalam pembahagian pesaka untuk kes begini bagaimana ianya dikira.adakah secara terus kepada waris yang paling akhir. ini adalah di dalam pengetahuan saya. sekiranya waris adalah warisan dari sebelah perempuan beliau tidak layak memliki harta pusaka tersebut. untuk kes di atas ini bagaimanakah pengiraannya dan bolehkah maklumkan kepada saya berapakah bahagian setiap waris yang tinggal perolehi.

bantuan dan perhatian amatlah saya hargai.

milk

Jawapan:

Milk,

Panjang betul kisahnya….

Ok, saya cuba jawab, itupun kalau saya tidak tersilap faham tentang siapa anak siapa dan siapa yang dah hidup ataupun dah meinggal dunia masa satu2 waris meninggal.

Dalam hal ini, tiada masalah yang timbul kerana keturunan itu perempuan.

Anak2 moyang berhak mendapat kesemua harta (jika benar tidak ada waris lain semasa kematiannya seperti suami/isteri, ibu/bapa). Caranya, anak lelaki mendapat 2/3 daripada 800,000, manakala anak perempuan mendapat 1/3. Tetapi pembahagian tidak terhad di sini kerana mereka telah meninggal dunia. Biar saya namakan waris ini sebagai ‘ALM’ dan ‘APM’ (Anak lelaki/ppuan moyang).

Harta yang diwarisi APM (m1956) berjumlah RM266,640 diwarisi oleh AP nya (m1995) sebanyak 1/2 dan adik beradik lelaki kandungnya (m1980) sebanyak 1/2. Bahagian AP-APM (m1995) dibahagi secara asabah kepada 1 anak lelaki (m2007) dan 2 anak perempuan. Si anak lelaki tadi mendapat 1/2 daripada RM133,320 manakala setiap anak perempuan mendapat 1/4. Memandang anak lelaki ini telah meninggal pada 2007, maka bahagiannya dibahagi kepada isteri 1/8, 3 anak lelaki setiap seorang mendapat 14/72 dan 3 anak perempuan, setiap seorang mendapat 7/72.

Harta yang diwarisi ALM berjumlah RM533,280 dan 1/2 dari APM berjumlah RM133,320 menjadi hak penuh menantu (isteri AL kepada ALM) dan cucunya yang masih ada, iaitu 1 anak lelaki dan 1 anak perempuan. Menantu perempuan tadi mendapat 1/8 daripada jumlah pusaka tersebut manakala cucu perempuan ALM mendapat 7/24 dan cucu lelaki ALM mendapat 7/12.

Banyak lagi perkara yang perlu diteliti dalam masalah ini kerana waris yang tinggal, hubungan waris dan tarikh kematian perlu dipastikan dengan tepat.

Dalam masalah ini, bahagian waris bukan isu besar. Yang menjadi isu ialah bagaimana hendak menguruskan pembahagian dan pemindahan harta tersebut sedangkan ia melibatkan berbilang lapis. Saya cadangkan, dapatkan khidmat guaman yang dipercayai.

Wallahu a’lam.

===========
Artikel ini pada asalnya diterbitkan di uruspusaka.com, namun sekarang dikumpulkan di drhasanah.com untuk memudahkan pengurusan.
===========


No comments

Post a Comment

Error 404

The page you were looking for, could not be found. You may have typed the address incorrectly or you may have used an outdated link.

Go to Homepage