Letter of admit (?)

Main Posts Background Image

Main Posts Background Image

Thursday 7 May 2015

Letter of admit (?)

Tarikh ditulis: 2007-11-25 23:04:55
Oleh: Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz


 assalamualaikum,

ayah saya tlh meninggalkan sebahagian harta - tanah dan wang. Letter of admit - telah dipersetujui di letakkan atas nama saya.

persoalannya - bagaimana pembahagian tanah dilakukan dan wang berjumlah 39,000 diagihkan ?

saya telah membelanjakan wang tersebut untuk urusan peribadi tanpa pengetahuan saudara lain. Dan berhajat untuk membayar semula wang peninggalan tersebut untuk diagihkan kepada adik beradik lain. Apakah hukuman ke atas saya ? Bolehkah saya membayar semula harta tersebut ?

Mohon tunjuk ajar agar saya dapat memperbaiki kesilapan saya.

Jawapan:

Waalaikumussalam,

Untuk memudahkan saudara, letter of admit tersebut sama seperti pemegang amanah yang diberikan tanggungjawab menguruskan harta. Harta pusaka menurut haknya perlu (wajib) dibahagikan kepada pewaris yang berhak sepertimana yang telah ditentukan oleh Allah samada harta tersebut berbentuk harta tak alih (tanah, rumah dsb) atau harta alih (saham, duit dsb).

Dalam kes ini saudara wajib membahagikan harta tersebut kepada waris yang berhak dan sekiranya saudara telah membelanjakan wang tersebut dan waris tidak mengizinkannya maka wajib dibayar hutang wang yang telah dibelanjakan tersebut.

Sekiranya saudara telah membayarnya maka saudara telah selamat dari menanggung dosa dari kesalahan memakan harta orang lain. Sekiranya saudara tidak membayarnya dan pewaris lain tidak mengizinkannya maka saudara dikira berdosa.

Menurut pembahagiannya,
Sekiranya saudara memiliki adik-beradik seibu sebapa dikalangan lelaki dan perempuan maka pembahagiannya mengikut nisbah 2:1 (lelaki/perempuan). Lelaki akan mendapat 2 bahagian daripada harta tersebut bagi setiap bilangan sdik beradik, manakali perempuan mendapat 1 bahagian sahaja bagi setiap bilangan mereka.

harap penjelasan ini dapat membantu anda,walaubagaimanapun pendetailan tentang ahli waris dan bilangan waris dari saudara lebih memudahkan urusan pengenalpastian pembahagian harta.

===========
Artikel ini pada asalnya diterbitkan di uruspusaka.com, namun sekarang dikumpulkan di drhasanah.com untuk memudahkan pengurusan.
===========


No comments

Post a Comment

Error 404

The page you were looking for, could not be found. You may have typed the address incorrectly or you may have used an outdated link.

Go to Homepage