Bergaduh kerana harta?

Main Posts Background Image

Main Posts Background Image

Thursday 7 May 2015

Bergaduh kerana harta?

Tarikh ditulis: 2007-11-25 22:51:18
Oleh: Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz


 assalamualaikum,
saya ada masalah yg tak tahu bila nak selesai . Datuk saya sudah meninggal dunia . Dia meninggalkan 7 orang anak hasil drp 3 orang isterinya . Dia mempunyai beberapa bidang tanah sawah yang diuruskan oleh anak lelakinya semasa arwah masih hidup hinggalah sekarang. Masalahnya anak lelakinya itu tidak membahagikan hasil padi yang dia dapat kepada anak -anak yang lain . Perkara ini telah dibawa ke mahkamah dan sekarang dalam perbicaraan . Yang saya tak puas hatinya sudah 3 tahun perbicaraan ini tak selesai lagi . kenapa jadi cam tu ? Cam na nak percepatkan pembahagian harta pusaka ini ?
Sekian terima kasih

 Jawapan:

 Munerah,
Inilah masalah yang timbul jika harta kita tidak dirancang. Proses pembahagian di kalangan adik-beradik sendiri pun amat sukar. Bila dibawa ke mahkamah lagilah panjang ceritanya.

Kita sentiasa takut untuk bercakap tentang perancangan harta pusaka. Seolah-olah kita yakin yang umur kita panjang lagi. Siang-malam kita bekerja mencari rezeki untuk orang yang kita kasihi.

Kalau tiba-tiba Tuhan memanggil kita, rezeki yang kita usahakan itu akan terbiar bertahun-tahun barulah selesai urusan pembahagiannya. Orang yang kita kasihi akan menderita hinggalah selesai urusan tersebut.

===========
Artikel ini pada asalnya diterbitkan di uruspusaka.com, namun sekarang dikumpulkan di drhasanah.com untuk memudahkan pengurusan.
===========


No comments

Post a Comment

Error 404

The page you were looking for, could not be found. You may have typed the address incorrectly or you may have used an outdated link.

Go to Homepage