Skip to main content

Bergaduh kerana harta?

Tarikh ditulis: 2007-11-25 22:51:18
Oleh: Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz


 assalamualaikum,
saya ada masalah yg tak tahu bila nak selesai . Datuk saya sudah meninggal dunia . Dia meninggalkan 7 orang anak hasil drp 3 orang isterinya . Dia mempunyai beberapa bidang tanah sawah yang diuruskan oleh anak lelakinya semasa arwah masih hidup hinggalah sekarang. Masalahnya anak lelakinya itu tidak membahagikan hasil padi yang dia dapat kepada anak -anak yang lain . Perkara ini telah dibawa ke mahkamah dan sekarang dalam perbicaraan . Yang saya tak puas hatinya sudah 3 tahun perbicaraan ini tak selesai lagi . kenapa jadi cam tu ? Cam na nak percepatkan pembahagian harta pusaka ini ?
Sekian terima kasih

 Jawapan:

 Munerah,
Inilah masalah yang timbul jika harta kita tidak dirancang. Proses pembahagian di kalangan adik-beradik sendiri pun amat sukar. Bila dibawa ke mahkamah lagilah panjang ceritanya.

Kita sentiasa takut untuk bercakap tentang perancangan harta pusaka. Seolah-olah kita yakin yang umur kita panjang lagi. Siang-malam kita bekerja mencari rezeki untuk orang yang kita kasihi.

Kalau tiba-tiba Tuhan memanggil kita, rezeki yang kita usahakan itu akan terbiar bertahun-tahun barulah selesai urusan pembahagiannya. Orang yang kita kasihi akan menderita hinggalah selesai urusan tersebut.

===========
Artikel ini pada asalnya diterbitkan di uruspusaka.com, namun sekarang dikumpulkan di drhasanah.com untuk memudahkan pengurusan.
===========


Comments