4. Syarat-syarat Berkaitan Harta Pusaka

Main Posts Background Image

Main Posts Background Image

Thursday 7 May 2015

4. Syarat-syarat Berkaitan Harta Pusaka

Kuliah Fiqh Urus Pusaka bersama Dr. Hasanah Abd. Khafidz


Tarikh ditulis: 2007-07-19 16:38:01
Oleh: Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz


 Terdapat beberapa syarat yang berkaitan dengan harta pusaka. Syarat-syarat tersebut ialah:

1. Kematian pemilik harta
Bagi pemilik harta, disyaratkan bahawa kematiannya telah pun disahkan ataupun dia dianggap telah mati.
Contoh bagi anggapan kematian seseorang ialah apabila seseorang telah hilang untuk tempoh yang panjang dan hakim telah membuat keputusan berdasarkan pertimbangannya bahawa seseorang yang hilang telah mati.

2. Kewujudan waris
Waris ini hendaklah disahkan masih hidup semasa kematian seseorang walaupun sedetik.

3. Hubungan antara waris dan si mati hendaklah diyakini. Hubungan yang dibenarkan ialah yang berbentuk hubungan kekeluargaan (nasab), pernikahan (musaharah) dan juga wala’ (perwalian antara hamba yang telah dibebaskan dengan orang yang membebaskannya).

4. Penjelasan tentang hubungan yang melayakkan waris mewarisi harta. Maksudnya, hubungan antara si mati dan warisnya hendaklah dijelaskan. Oleh itu, tidak ada sesiapa yang boleh mengakui bahawa dia adalah waris kepada si mati dengan sewenang-wenangnya.

===========
Artikel ini pada asalnya diterbitkan di uruspusaka.com, namun sekarang dikumpulkan di drhasanah.com untuk memudahkan pengurusan.
===========

1 comment

  1. Sangat membantu saya dalam melengkapkan kerja kursus syariah saya. Terima kasih atas segala maklumat dan saya mohon kongsi untuk dijadikan rujukan.

    ReplyDelete

Error 404

The page you were looking for, could not be found. You may have typed the address incorrectly or you may have used an outdated link.

Go to Homepage