2. Apa Maksud Ilmu Faraid?

Main Posts Background Image

Main Posts Background Image

Thursday 7 May 2015

2. Apa Maksud Ilmu Faraid?



Tarikh ditulis: 2007-07-19 16:40:56
Oleh: Dr. Hasanah binti Abd. Khafidz

 Apa maksud Ilmu Faraid?

Faraid

Perkataan faraid berasal daripada Bahasa Arab yang bermaksud ketetapan.
Firman Allah s.w.t: (Maksudnya) mereka berhak untuk mendapat separuh mas kahwin yang telah kamu tetapkan (Surah al-Baqarah, ayat: 237)

Ilmu Faraid

Ilmu faraid pula ialah suatu kaedah dan pengetahuan tentang pusaka yang meliputi peraturan dan syarat-syarat pihak-pihak yang layak menerimanya, bahagiannya dan juga hukum-hukum yang berkaitan dengannya.

Ilmu faraid juga dikenali sebagai fiqh al-mawarith, iaitu fiqh perwarisan.

Oleh kerana ilmu faraid hanya membincangkan tentang harta pusaka, maka, definisi harta pusaka perlulah difahami terlebih dahulu.

Harta Pusaka

Harta pusaka ialah semua harta yang ditinggalkan selepas kematian seseorang.

Ia boleh terdiri daripada harta alih dan tak alih. Harta alih ialah harta yang boleh dipindahkan atau dialihkan seperti wang ringgit, emas, saham, kenderaan, perabot dan lain-lain lagi. Harta tak alih pula terdiri daripada harta yang tidak boleh dipindahkan. Contohnya, tanah, rumah, kedai dan lain-lain lagi.
===========
Artikel ini pada asalnya diterbitkan di uruspusaka.com, namun sekarang dikumpulkan di drhasanah.com untuk memudahkan pengurusan.
===========

No comments

Post a Comment

Error 404

The page you were looking for, could not be found. You may have typed the address incorrectly or you may have used an outdated link.

Go to Homepage