Skip to main content

Islam itu rahmat



Dalam kesibukan, tugas rasmi dan tidak rasmi, saya cuba menggunakan sedikit kesempatan ini untuk memberi tazkirah untuk diri sendiri terutamanya.

Berpuluh-puluh tahun dahulu, sebaik sahaja saya dilahirkan, abah terus mengazankan dan mengiqamahkan di telinga saya. Saya terus dibesarkan dalam didikan penuh dengan nilai keagamaan. Namun, hal itu rupa-rupanya membuatkan saya sering menilai kehidupan beragama ini dari sudut tanggungjawab semata-mata. Setiap hari kena solat 5 waktu. Berbuih mulut mak bertanya, "dah sembahyang ke belum?". Bulan puasa, letih mak kejut bangun sahur dan macam-macam lagi nostalgia 'liat dan culas' semasa kanak-kanak.



Mengimbau lebih 1400 tahun yang lalu, terkenang kepada perjuangan baginda Rasulullah s.a.w. yang tiada putus ujian dan dugaan yang diberikan kepada baginda. Hairannya, Allah s.w.t. secara jelas memaklumkan tentang kasih-Nya kepada baginda, namun, kekasih-Nya itu dibiarkan hidup penuh ranjau dan duri. Diancam bunuh, dibaling dengan batu, kelaparan, hidup dalam bilik yang kecil, berdepan dengan pedang musyrikin... semua itu adalah rencam kehidupan seorang kekasih Tuhan!

Dalam kehidupan yang nyawanya seperti telur di hujung tanduk, seorang sahabat baginda pernah menyarankan supaya baginda mendoakan keburukan untuk orang musyrikin. Namun, apa jawab baginda?

“Sesungguhnya aku tidak diutuskan untuk melaknat (orang lain). Aku hanya diutuskan sebagai rahmat” (Riwayat Muslim).

Allah akbar!

Bilakah kali terakhir kita tidak mencerca rakan muslimin kita? Bilakah kali terakhir kita tidak menghina bos kita? Bilakah kali terakhir kita tidak mengutuk ahli keluarga kita?

Oh! Sudah tentu masih boleh diingati, kerana baru je sekejap tadi kita mengata mereka!

Astaghfirullah al-'azim...

Rasulullah s.a.w. diuji dengan ujian yang jauh lebih berat dari kita, namun baginda sama sekali tidak mahu mendoakan sesuatu yang buruk kepada mereka. Malah baginda tetap mengharapkan agar hidayah Allah s.w.t. akan dilimpahkan kepada mereka.

Islam adalah agama rahmat. Agama yang penuh kasih sayang. Agama yang mengajak kepada keharmonian. Agama yang penuh tolak ansur. Agama yang mementingkan pembentukan maslahat dalam syariat.

Islam bukan hanya semata-mata solat dan puasa. Islam lebih dari itu. Islam ialah syariat yang terindah.

*****************************************
Untuk mendapatkan lebih banyak maklumat berkaitan perkara ini, sila baca e-book percuma bertajuk "Syariat Islam itu Baik" di www.muslimdigital.com/aliran



*****************************************

Comments

  1. Camana kita nak tanam dalam diri umat Islam bahawa Islam itu amat istimewa dan mereka wajib merasa istimewa jadi orang Islam? Ada setengah tu merasa susah jadi orang Islam...kena solat, tutup aurat dan sebagainya.

    Tak lain tak bukan...mesti dengan ilmu. Maka, para alim-ulama wajib menggembeleng tenaga, mendekati masyarakat dan pemerintah. Ulamak tak boleh 'syok sendiri'...hidup dalam lingkungan mereka sendiri-sendiri hingga mengabaikan jiwa umat Islam yang ketandusan bimbingan di luar sana...

    ReplyDelete
  2. "Ulamak tak boleh ’syok sendiri" Itulah yang saya takut ustaz, rasa diri ni macam tak menyumbang untuk agama. Asyik kejar ni'mat sementara...

    ReplyDelete

Post a Comment